Kényelem és gyorsaság - egy önkormányzati alkalmazás

forrás: Kütyü Magazin, 2019. szeptember 11. 12:47

A HelpyNet egy olyan magyar alkalmazás, ami a hazai önkormányzatok igényeire szabva lehetővé teszi a lakosoknak a kényelmesebb ügyintézést, illetve bajba jutásnál a gyors segítségkérést, segítségnyújtást. A rendszer egy mobilapplikáción keresztül összeköti a település lakosait a háttérben működő szervezetekkel (pl. közműszolgáltatók), illetve riasztás vagy bejelentés esetén azonnali segítséget nyújthat 0-24 órában.

 

Világszerte évről évre nő a smart, azaz okos városok és települések száma, ezzel egyidőben Magyarországon is terjednek azok az informatikai fejlesztések, amik ebbe az irányba mutatnak. Budapest II., VII., VIII. és XXIII. kerületei, valamint több vidéki település is letette a voksát lakosaik kényelmének, biztonságának növelése mellett, ehhez ad támogatást a HelpyNet rendszere, amelynek városüzemeltetési modulját országszerte közel 20 önkormányzat működteti – többek között a Pest megyei Telkiben –, jelenleg összesen 14 ezer regisztrált felhasználóval.
 
„Budapest VII. kerülete belvárosi elhelyezkedéséből adódóan rendkívül nagy átmenő forgalmat bonyolít, emellett a legsűrűbben lakott városrész a fővárosban. Erzsébetváros továbbá az egyik legkedveltebb úti cél a turisták körében, becslések szerint 2018-ban 1,5 millió vendégéjszakát töltöttek el itt az ide látogatók. Ezt is figyelembe véve 2010-ben Erzsébetváros Önkormányzata célul tűzte ki a közbiztonságának javítását, így a 2011-ben létrehozott Erzsébet Terv fejlesztési program egyik fontos elemévé is vált. Az emberek biztonságérzetének javítása egy komplex feladat, hiszen számos olyan területet kellett fejleszteni, melyek együttesen segítenek a közbiztonsági problémák megoldásában. Kerületünk mindig is nyitott volt az innovatív megoldásokra, és a XXI. század követelményeinek megfelelve egy mobiltelefonon elérhető ingyenes segélyhívó rendszer bevezetése mellett döntöttünk, így esett a választásunk a HelpyNetre. Az ingyenes segélyhívórendszer célcsoportja elsősorban azok az idősek, akik leginkább külső segítségre szorulhatnak, de természetesen a fiatalabb korosztály is hasznát veheti” – nyilatkozta Vattamány Zsolt polgármester.
 
A II. kerületben az ott élők biztonságának növelése mellett városrendészeti és közterületi ellenőrzésekre, az itt történt események nyilvántartására is használják a HelpyNetet, és nem utolsó sorban a lakossági igényekre, bejelentésekre való reagálási idő is rövidül.
„Kerületünkben jelenleg a rendőri, városrendészeti, közterület-felügyelői létszám kisebb, mint amekkorára szükségünk lenne. Ez azt eredményezi, hogy egyes ügyintézéseknél a reagálási idő túl hosszúra nyúlik” – mondta el dr. Vajthó Gábor tanácsadó, majd hozzátette: „Az idősek számára gyakran gondot okoz, hogy problémájukat időben jelezhessék az illetékes hatóságoknak. Azt is fontosnak tartjuk, hogy a szülők, nagyszülők nyugodtabban tudják távol maguktól gyermekeiket, unokáikat, így biztosak lehetnek abban, hogy ha bármi történik, arról ők is és az illetékes hatóságok is azonnal értesülhetnek. Ugyanez nyugalmat, biztonságérzetet ad a gyermekeknek is. A különböző esetekben reagálni képes szervezet kellő információ hiányában nem lehet igazán hatékony, de ehhez korszerű informatikai háttér kell. Úgy vélem, hogy egy jól működő önkormányzat mindent megtesz azért, hogy lakói kényelmét, általános biztonságérzetét javítsa. A HelpyNet mindezekben segítséget ad, de döntő szempont volt az is, hogy a lakosainknak ezek a szolgáltatások ingyenesen elérhetőek lehessenek”. 
 
Vincek Tibor szerint eddig sok előnyét kihasználták a rendszernek – fő terület a közterületek ellenőrzése, illetve az események nyilvántartása, valamint szükség esetén ezek visszakeresése –, de a végcél még messze van. A II. kerület Városüzemeltetési Igazgatóságának osztályvezetője úgy véli, hogy már az indításnál is hatékony volt a HelpyNet, de igazán akkor válik sikeressé, ha elérik a fejlesztések azon szintjét, amikor minden felhasználó rutinból tudja majd kezelni. Választásuk azért esett erre a rendszerre, mert az eredeti alkalmazáshoz képest ez volt szabadon alakítható, és a cég az önkormányzat minden új igényét is be tudja illeszteni a modulba.
 
Telkiben 2019-ben vezették be a HelpyNetet, itt a lakosok száma mindössze 4200 fő.
„Önkormányzatunk minden területen igyekszik előrelépni a korszerű és a kor szellemében fejlesztett megoldások felé. Egy kis önkormányzat lehetőségei korlátozottak, de feladatok és jó megoldások is bőven vannak, csak párosítani kell őket. Nálunk elsősorban a közterületen észlelhető problémák, állandó feladatok megoldásába vontuk be a HelpyNet szolgáltatási fejlesztéseit. Behajtási engedélyek, közterület foglalások vannak az első helyen. Számunkra két dolog volt a legmeggyőzőbb érv a HelpyNet mellett, az első a modularitás, a második pedig az a fejlesztői szándék és szemlélet, amellyel együttműködünk a modulok fejlesztésében vagy akár új feladatmodul létrehozásában. Ez a probléma-centrikus, innovatív hozzáállás számunkra a legfontosabb” – ad bepillantást a település informatikai fejlesztésébe Deltai Károly polgármester. 
 
A HelpyNet 0-24 órában elérhető, bajba jutásnál, segítségkérésnél jelenleg három nyelven használható (magyar, angol, német), a bejelentéskor az applikációban kiválasztott nyelven kap választ a bejelentő. Az önkormányzatokhoz minden esetben magyar nyelven jut el a hívás, értesítés, a hivatalhoz érkezést követően azonnal továbbítódik az illetékes hatósághoz, szervezethez.