Négy sorsfordító applikáció, amelytől a világ egészségesebb lehet

Kütyü Magazin - 2016. június 10.

Alapjaiban változtatják meg a tudományos kutatást a digitális forradalom és a mobiltechnológia. A nagy sebességű mobilinternetnek és a tenyerünkben elférő, de komoly számítógépet rejtő mobilkészüléknek köszönhetően ugyanis óriási hálózatokra tudunk rácsatlakozni, néhány perc alatt pedig elképzelhetetlen mennyiségű adatot tudunk megosztani magunkról.

Ezek az adatok messze túlmutatnak azon, hogy hova járunk ebédelni, vagy melyik együttes zenéjét hallgatjuk szívesen. A tudományos kutatást forradalmasítja, sőt az orvostudományt például jelentős áttöréshez segítheti hozzá néhány applikáció, amellyel részeseivé leszünk a big datának. Ezek az alkalmazások részben „kiszervezik” a kutatások hardverigényét a mi mobileszközünkre, részben pedig lehetőséget adnak arra, hogy mi magunk is kísérleti alanynak jelentkezzünk egy-egy nemes cél érdekében. Íme négy sorsfordító applikáció. 

1. A brit Cancer Research, az Amazon, a Facebook és a Google játék formában fejlesztett le egy olyan alkalmazást, amely jelentősen megkönnyíti a rákkutatás során összegyűlt adatmennyiség feldolgozását és elemzését. Így jött létre a Play to Cure: Genes in Space című mobiljáték, amellyel, ha néhány percet játszunk, máris segíthetünk a kutatóknak. Míg mi különböző lényekre vadászunk az űrben, több ezer tumorból származó genetikai adatot segíthetünk feldolgozni.

2. A Loss of the night program is hasonló, közösségi alapokra épült. A kutatás az adott környezet fényszennyezettségét méri, ezzel együtt pedig annak igyekszik utánajárni, hogy mindennek milyen hatása van az élő környezetre és az emberre. Az emberi és a technikai civilizáció gyors fejlődése ugyanis oda vezetett, hogy az a fénymennyiség, amit a városok pazarló világítása okoz, közvetlenül károsítja az élő környezetet.Az alkalmazás által megvizsgálhatjuk, hogy a tartózkodási helyünkön hány csillag látszik az égen – figyelembe véve a külső időjárási és egyéb körülményeket. Az így kinyert adatokat a GPS-koordináták alapján tárolja a rendszer, ezáltal pedig a kutatók megbízhatóbb információhoz jutnak a fényszennyezés mértékéről a világban.

3. Bár a számítógépes játékokról elsősorban a gyerekek, fiatalok jutnak eszünkbe, éppen az idős emberek szellemi egészségét képesek fejleszteni egyes kutatások szerint. Az előrehaladott korral járó koncentrációs nehézségekkel, a feledékenységgel igyekezett felvenni a harcot a NeuroRacer című játék, amelyben a „versenyzőknek” joy¬stick segítségével kell autót vezetnie egy kanyargós úton, közben pedig különféle jelek jelennek meg a képernyőn. Ha a játékos meglát egy bizonyos alakzatot, meg kell nyomnia egy gombot. A NeuroRacer nem került ki a kutató laboratóriumok falai mögül, a fejlesztés alatt álló Project: Evo azonban tovább gazdagíthatja a kutatásokhoz szükséges adatok sorát. A játékot a tesztidőszakban kipróbálják alacsony és magas amiloidszintű önkéntesek is, ami azért érdekes, mert feltételezések szerint a béta-amiloid fehérjék miatt alakulnak ki az idegrendszert tönkretevő plakkok az agyban, amely felelős az Alzheimer-kór kialakulásáért.

4. Óriási lépést tehetünk a demenciakutatás sikeréért egy egyszerű és bárki számára elérhető mobiljátékkal, amelynek fejlesztése nemzetközi összefogásban, magyar részvétellel valósult meg . A májusban debütált Sea Hero Quest-et világszerte már több mint egymillióan töltötték le, amelyhez a magyarok százezer letöltéssel járultak hozzá. Több száz évnyi klinikai vizsgálatnak megfelelő adatmennyiség jött létre alig négy hét alatt a Telekom kezdeményezésére fejlesztett hajózós játék használatával, és az adatok gyűjtése folyik tovább. A történet szerint egy tengerész elveszíti az emlékeit, amelyeket egy naplóba jegyzett le, a fia pedig útra kel, hogy összegyűjtse őket újra. A játékosnak egy hajóval kell utaznia, jéghegyeket kerülgetnie, bólyákat megérintenie, és nagyon aranyos szörnyeket lefényképeznie. A tájékozódásról és az emlékezésről anonim adatokat gyűjtő Sea Hero Quest élvezetes, izgalmas játék jelentős társadalmi haszonnal. 

Vissza