Hogyan zajlik egy kormánymű-felújítás?

Kütyü Magazin - 2021. március 4.

A modern személyautók kormányműveit hosszú távra tervezték. A szervokormány-folyadék 50 ezer kilométerenkénti cseréje indokolt, ez esetben sokáig teszi a rendszer a dolgát. A kopás és a kenőanyag szivárgása azonban olykor megesik, ám túlzott aggodalomra ez sem kell, hogy okot adjon.

A kormánymű-felújítás ugyanis néhány kivételtől, jellemzően mechanikai sérülésektől eltekintve nem túlzottan bonyolult feladat, persze azon szakemberek számára, akik nagy rutinnal rendelkeznek. Kíváncsi vagy, hogyan történik, milyen lépések vezetnek az állapotfelméréstől a próbapados tesztelésig? Erről lesz szó a következő sorokban!

A kormánymű felújításának első fázisa

A legelső lépés a kormánymű szétszedése, mely célja, hogy feltárásra kerüljön a hiba oka.

Ha ez megállapításra kerül, a következő elmaradhatatlan teendő az alapos, precíz tisztítás. Kiemelt figyelmet kell fordítani a mechanikus igénybevételnek kitett felületekre, csakúgy, mint a csapágy felületeire és azokra a részekre, amik tömítőgyűrűkkel kapcsolódnak.

Mi következik a tisztítás után?

A tisztítást követően kerülhet sor az alkatrészek újra cserélésére. Először a persely cseréje történik meg, majd következik a csapágy, a tömítőgyűrűk, a szimeringek és a teflongyűrűk.

Fontos, hogy a cserealkatrészekkel szemben az a minimális elvárás, hogy legalább olyan minőséget képviseljenek, mint a gyáriak. A legjobb persze az, ha gyári alkatrészt gyárira cserélnek, ám ez sajnos nem minden esetben kivitelezhető.

Mi a teendő ezt követően?

A lelkiismeretes cégek és szakemberek mindig a maximumra törekszenek a munkájuk kapcsán. Érdemes rákérdezni, hogy ellenőrzik-e az axiális gömbfejeket, és sort kerítenek-e a porvédő harangok cseréjére.

A Szervokormány javítás weboldalán azt ígéri, hogy visszafizeti a javítási díj egy részét, ha garanciálisan javítani kell a hibás alkatrészt. Jól jelzi ez a szándékuk, hogy mennyire tökélyre próbálnak törekedni.

A kormánymű felújításának utolsó lépése

Az összeszereléssel nem ér véget a munka. A lelkiismeretes szervizek alapos ellenőrzésnek vetik alá a mechanikus alkatrészeket. Ellenőrizni kell azt, hogy akadálymentesen futnak. Meg kell vizsgálni, hogy a fogasléc hézaga optimális-e, valamint hogy jól működik-e a kormánymű.

A késznek nyilvánított kormánymű tesztelését minden esetben próbapadon végzik. A tesztek során végeznek olajjal történő áramlásmérési vizsgálatot, de a szakemberek ellenőrzik azt is, hogy a tolóerő és a mozgás egyenletes-e mindkét oldalirányban.

A tesztciklus legvégén kell górcső alá venni, hogy történik-e olajszivárgás. ATF hidraulika olajjal végeznek még egy vizsgálatot, s csak ezt követően lehet eldönteni, hogy kellően biztonságosan működik-e.

 

Vissza